Zonnebrandcrème-paal Speeltuin

Rotaryclub Sassenheim doneert zonnebrandcrème paal aan speeltuin Bijdorp.

Maandagmiddag 24 juni werd er een zonnebrandcrème-paal onthuld  in speeltuin Bijdorp in  Sassenheim. Er is niet overal schaduw in de speeltuin en zo kunnen kinderen toch wat beschermd voor de zon spelen. Rotary Sassenheim heeft de paal gesponsord.  Soortgelijke palen worden steeds meer geplaatst, bijvoorbeeld bij de strandopgangen.  De onthulling werd verricht door voorzitter van der Rotaryclub Ronald van de Graaf samen met Piet Reeuwijk. Hij is al 40 jaar vrijwilliger bij de speeltuin.

Het was de eerste officiële taak van Ronald van de Graaf, die sinds dit weekend voorzitter is van de Rotary club Sassenheim. De Graaf: “Het thema dat ik heb gekozen voor het komende jaar is jeugd. Dit valt binnen ons driejarige thema duurzaamheid, waarin we ons focussen om het bestrijden van armoede, het klimaat en de jeugd. We hebben onszelf tot doel gesteld om dit jaar het welzijn van de lokale jeugd te helpen bevorderen. Daarom zijn we verheugd om een bijdrage te kunnen leveren die de gezondheid en veiligheid van onze jonge inwoners bevordert. Kinderen brengen graag tijd door in de speeltuin, lekker spelen in de buitenlucht is gezond. Maar daarbij is het wel belangrijk dat we een omgeving creëren waarin ze zorgeloos kunnen genieten.”

Vorig jaar heeft de Rotaryclub al een aantal bomen geplant, die voor de nodige schaduw gaan zorgen. De zonnebrandpaal is een volgende stap. De timing van de onthulling kon eigenlijk niet beter, gezien de zon die dag hoog aan de hemel de temperatuur behoorlijk liet stijgen. Van de Graaf: “Dit cadeau van ons aan jullie is een perfect voorbeeld van hoe we ons inzetten voor het welzijn van de jeugd en hopen dat het bijdraagt aan een veilige en gezonde speelomgeving….Zo maken we het verschil.”

Zonnebrandcrème palen zijn van cruciaal belang voor openbare plaatsen zoals stranden, parken en sportvelden. Ze bieden een gemakkelijke toegang tot zonnebescherming, wat essentieel is om huidkanker en andere door UV-straling veroorzaakte huidaandoeningen te voorkomen. Door de crème gratis of tegen een kleine vergoeding aan te bieden, wordt het bewustzijn vergroot en het gebruik gestimuleerd, vooral onder kinderen en jongeren die vaak vergeten zich in te smeren.

Bron: Blik op Teylingen